Tiedote: Asiakastyytyväisyyden mittaaminen

Sadex on siirtynyt ​mittaamaan asiakastyytyväisyyttä NPS-luvulla

Sadex Pirkkala

Olemme siirtyneet mittaamaan asiakastyytyväisyyttä NPS-luvulla (Net Promoter Score). NPS on ainoa yleisesti hyväksytty tapa asiakastyytyväisyyden ja asiakasuskollisuuden mittaamiseen, koska se on yksinkertainen, nopea ja vakioitu luku, jonka vertailu onnistuu helposti.

NPS-järjestelmä sekä mittaa asiakastyytyväisyyttä että selvittää, pitävätkö asiakkaamme yrityksestä niin paljon, että voisivat suositella sitä ystävilleen. NPS-luku voi vaihdella -100 ja 100:n välillä. Yleisesti ajatellaan että positiivinen NPS-luku on hyvä ja yli 50 on jo erinomainen.

Sadexilla on mitattu NPS:ää kesästä lähtien ja perustuen reiluun 500 vastaukseen NPS-lukumme on 70, joka kertoo erittäin korkeasta asiakastyytyväisyydestä.

Perinteisissä asiakastyytyväisyyskyselyissä on usein haasteena niiden vertailukelpoisuus ja todenmukaisuus. Komean oloisia ”98 % asiakkaistamme suosittelee” lukuja, joihin kannattaa suhtautua aina varauksella, saa tehtailtua halutessaan helpostikin. Useimmiten niiden pohjalla on erittäin suppea asiakaskysely sekä ajallisesti että määrällisesti ja laskentatapa on usein mitä sattuu.

Meillä Sadexilla peräänkuulutetaan rehellisyyttä ja asiakastyytyväisyyttä mittaamme jatkuvasti, sen ollessa yksi tärkeimmistä yrityksemme toiminnan mittareista. Näistä syistä ilmoitammekin jatkossa asiakastyytyväisyytemme nimenomaan NPS-lukuna.