Tiedote: Sadex yleisön valinta Vuoden digitaalisimmaksi teoksi

Sadex selvitti ansaitusti tiensä Vuoden digitaalisin teko -kilpailun finaaliin ja voitti yrityssarjan kirkkaimman palkinnon.

Sadex Vuoden digitaalisin2019

Sadevesijärjestelmiä sekä kattoturva- ja tikastuotteita asentava Sadex Oy palkittiin viime viikolla Vuoden digitaalisimman teon tunnustuksella. Liiketoiminnan digitalisoiminen on nostanut pienen Pirkanmaalla toimineen yhtiön alansa johtavaksi yritykseksi Suomessa sekä avannut ovet kansainvälistymiselle.

Siinä missä Sadex Oy:n liiketoiminta pyöri muutama vuosi sitten paperien varassa, ohjaa koko yrityksen toimintaa nyt ikioma toiminnanohjausjärjestelmä SadexMap. Työnjohto pitää SadexMapin avulla huolta, että kaikilla on töitä tasaisesti, työmaille mennään oikeaan aikaan ja niille tilataan oikeat tarvikkeet. Myyjät kartoittavat sovelluksella mahdollisia kohteita ja vastaanottavat tilauksia, asentajat puolestaan näkevät omilta tableteiltaan, millaisia kohteita kullakin viikolla on luvassa.

”Neljä vuotta sitten toimintamme oli kasvanut siihen pisteeseen, että emme enää pystyneet hallitsemaan hyvää toimintamalliamme manuaalisesti, vaan tarvitsimme toiminnanohjausjärjestelmän. Lähdimme mallintamaan toimintamallejamme digitaaliseen muotoon ja keräämään työntekijöidemme hiljaista tietoa konkreettisiksi prosesseiksi. Näin syntyi ikioma järjestelmä, joka palvelee yritystämme kuin mittatilaustyönä tehty puku”, Sadex Oy:n toimitusjohtaja ja yhtiön perustajiin kuuluva Marko Kukkonen sanoo.

Vuonna 2009 perustetun Sadexin liiketoiminnan digitalisoiminen aloitettiin vuonna 2015. Sen jälkeen yrityksen ketjuliikevaihto on viisinkertaistunut 13,5 miljoonaan euroon ja työntekijämäärä kasvanut 15:stä henkilöstä lähes sataan. Samalla liiketoiminta on laajentunut Pirkanmaalta jo kahdeksalle paikkakunnalle Suomessa, ja digitalisuuden hyödyntäminen on mahdollistanut myös kansainvälistymisen Ruotsiin.

”Meiltä saa nyt samaa huippulaatuista palvelua, olipa työmaa sitten Ylivieskassa tai Tukholmassa. Digitalisaation avulla voimme monistaa toimintamallimme nopeasti ja tehokkaasti uusille paikkakunnille”, Marko Kukkonen sanoo.

Asennusyrityksenä Sadex vastaa työmaiden viimeisistä työvaiheista ennen lopputarkastuksia. Jos työmaan aikataulut ovat venyneet, asennusyritys on kovan paineen alla.

”SadexMapin avulla hallitsemme aikatauluja ja materiaalivirtoja sekä voimme reagoida nopeasti muutoksiin. Suurin voittaja onkin asiakas, joka saa tilaamansa työn aikataulussa ja tehokkaasti toteutettuna”, Sadex Oy:n kehitysjohtaja ja SadexMapin luomisesta vastannut Markus Rönkkö sanoo.

Meille digitalisaatio ei ole tekninen suoritus, vaan työntekijöillämme olevan alan hiljaisen tiedon kiteytystä konkreettiseksi toiminnaksi. Manuaalisesti vastaava ei olisi mahdollista.

”Monet suhtautuvat rakennusalan työn laatuun ja luotettavuuteen epäillen. Me haluamme olla hyvän palvelun edelläkävijä ja myös kannustava esimerkki muille. Digitaalisuus on iso mahdollisuus, joka avaa aivan uudenlaisia polkuja yrityksille toimialasta riippumatta. Meillä avain menestykseen on ollut se, että olemme tehneet digitalisaatiota koko henkilökuntamme voimin ja asiakkaidemme tarpeista lähtien, ei teknisenä suorituksena”, Markus Rönkkö sanoo.

Viime viikolla Sadex voitti Vuoden digitaalisin teko -kilpailun yrityssarjan. Kilpailun voittajat ratkaistiin kaikille avoimella yleisöäänestyksellä, ja voitosta kilpailleet kuusi finalistia valitsi digitalisaation huippuasiantuntijoista koostunut tuomaristo. Sadex ja julkisen hallinnon sarjan voittaja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä palkittiin Atea Focus -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa tiistaina 1.10.

Lisätietoja antavat:

toimitusjohtaja Marko Kukkonen, Sadex Oy
050 551 2920, marko.kukkonen@sadex.fi

kehitysjohtaja Markus Rönkkö, Sadex Oy
040 902 2552, markus.ronkko@sadex.fi

Videolla kehitysjohtajamme Markus Rönkkö kertoo tarkemmin, miten muuttuminen digitaaliseksi rakennusalan yritykseksi onnistui.