TIEDOTE: Sadex haastaa muut yritykset mukaan auttamaan vähäosaisia!

Pienetkin teot merkitsevät koronakriisin aikaan

Sini Hursti Ja Sadexin Pentti Lehtosaari

Koronakriisi koettelee erityisesti vähäosaisia, sillä nyt apua tiukkaan arkeen on entistäkin vaikeampi saada. Laupeudentyötä tekevä Hurstinapu ry on joutunut luopumaan toistaiseksi ruuan suurjaosta ja kamppailee käsiparien puutteesta avustustyössä. Sadex Oy on hoitanut Hurstinavun kuljetusta nyt kuukauden ajan ja haastaa yrityksiä mukaan auttamaan.

Hurstinapu ry - Laupeudentyötä lahjoituksien varassa

Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö (Hurstinapu ry) -järjestö aloitti toimintansa 1960-luvulla, ja sen perusti sosiaalineuvos Veikko Hursti. Järjestö toimii jakamalla vaate-, ja ruoka-avustuksia ympäri vuoden niitä tarvitseville sekä järjestämällä erilaisia tapahtumia, kuten Köyhien Linnanjuhla Hakaniemen torilla itsenäisyyspäivänä.

”Ruokaa saamme erilaisilta tukkureilta ja yksittäisiltä kaupoilta. Järjestö noutaa pääasiassa itse ruuat kaupoilta ja tukkureilta. Tämän jälkeen tuotelahjoitukset puretaan ja lajitellaan Helsinginkatu 19:ssä sijaitsevassa toimipisteessä.” Sini Hursti kertoo. Normaalisti ruuan jako sitä tarvitseville on tapahtunut kaksi kertaa viikossa (noin 2400-3000 henkilölle per kerta) ja vaatteiden jako kerran viikossa.

"Otamme avosylin vastaan kuljetusapua ja rahalahjoituksia tässä tiukassa tilanteessa."
Sini Hursti, Hurstinapu ry
Hurstinavun toiminnasta vastaava Sini Hursti ja Sadexin Pentti Lehtosaari hengähtivät hetken kuljetusta tarvitsevien ruokakassien edessä.

Koronaepidemia hankaloittaa ruuan toimitusten jakamista tarvitseville

Koronakriisin aikana Hurstinapu on joutunut lopettamaan ruuan suurjaon kokoontumisrajoitteiden vuoksi. Tämän takia yhdistys joutuu nyt toimittamaan viikoittain yli tuhat ruokakassia kirkon eri jakelupisteisiin ympäri Helsinkiä. Näistä pisteistä ruoka jaetaan eteenpäin sitä tarvitseville. Yhdistyksen kapasiteetti on todella rajallinen, sillä ruuan lajittelu vie runsaasti käsipareja. Näin ollen ruokakuljetuksia ei saada vietyä koteihin asti.

Sadex on tarjonnut nyt kuukauden ajan kuskin ja pakettiauton Hurstinapu-järjestön käyttöön ruokatoimituksia varten. Toimitamme ruokalähetykset jakelupisteisiin 1-2 kertaa viikossa. ”Haluamme esimerkillämme osoittaa, että pienelläkin avulla on suuri vaikutus näinä hankalina aikoina” kertoo aloitteen tehnyt Henri Saareks Sadexin Vantaan toimipisteestä.

”Kuljetusapu Sadexilta on ollut meille todella tarpeellinen ja iso apu. Tällä hetkellä tarvitsemme yhden pakettiauton kuskeineen omiemme lisäksi joka keskiviikko ja perjantai, jotta ruokalähetykset saadaan toimitettua perille. Otamme mielellämme vastaan lisäkäsiä kuljetukseen näille päiville.” toteaa Sini Hursti.

Sini Hursti kertoo, että myös rahalahjoitukset ovat järjestölle erityisen tarpeellisia ottaen huomioon talouden tilanteen epidemia-aikana ja sen jälkeen.  ”Rahalahjoitusten avulla saamme varmemmin turvattua toimintaamme jatkossakin vähävaraisten hyväksi. Saimme Helsingin kaupungilta vuodeksi avustuksen, mutta se kattaa ainoastaan jakopisteemme toimitilojen vuokran ja osittain sähkölaskut. Olemme hakeneet myös valtion (STM) avustusta, mutta pariin vuoteen emme ole saaneet sieltä apua.”

Sadex haastaa mukaan auttamaan

Sadex haluaakin nyt haastaa muut yritykset mukaan auttamaan. Mikäli koet, että sinulla tai yritykselläsi olisi mahdollista auttaa vähäosaisia esimerkiksi juuri Hurtsinapu ry:n kautta, voit tehdä sen seuraavilla tavoilla:

Rahalahjoitukset: IBAN: FI80 8000 1170 0790 90 sekä MobilePay numero 48848

Kuljetusapu: Ota yhteyttä suoraan Sini Hurstiin p. 045-630 8548